2015. 09. 29. — ZÁRÓ DISSZEMINÁCIÓS KONFERENCIA

LEZÁRULT AZ UNI-DUÓS PÁLYÁZAT

http://www.uni-miskolc.hu/hirek/663/lezarult_az_uni-duos_palyazat

 

 

2015 | 09 | 29.

MISKOLCI EGYETEM - B.-A.-Z. Megyei Területfejlesztési Ügynökség Közhasznú Non-profit Kft. 

 

Sajtóközlemény

 

DUÁLIS KÉPZÉSEK A MISKOLCI EGYETEMEN

 „ELTÉRŐ UTAK A SIKERES ÉLETHEZ”

PROJEKT ZÁRÓ DISSZEMINÁCIÓS KONFERENCIA

 

 

Sikeresen fejeződik be a Miskolci Egyetem és a B.-A.-Z. Megyei Területfejlesztési Ügynökség Közhasznú Non-profit Kft. közös, a duális képzések megalapozást és megindítását támogató projekt, amely két fontos regionális szereplő összefogásának eredményeként valósult meg.

A Miskolci Egyetemen 2013-ban kezdődött el a duális képzések akkreditációját és tananyagfejlesztését megalapozó projekt, amelynek eredményeként három karunkon, összesen 9 alapképzési (BSc) szakon, 2015 szeptemberében megkezdődhetett az új típusú oktatás. A sikeres felvételi eljárások eredményeként 50 elsőéves hallgató kezdete meg ebben a formában tanulmányait.

A fejlesztő munka céljai szlogenszerűen megfogalmazva:

„A GYAKORLAT A LEGJOBB TANÍTÓMESTER!”

„A TUDÁS A LEGJOBB TANACSADÓ!”

A két mondat a duális képzés lényegét és két oldalát adja vissza. 

A duális képzésben a hallgató évente átlagosan 26 hetet tölt el az egyetemen, ahol az alapozó elméleti és módszertani ismereteket szerzi meg. A vállalati gyakorlati képzés pedig, átlagosan 22 hét időtartamú. Ekkor szerzi meg a kiegészítő, munkatapasztalathoz kötődő, szakmai ismereteket, és lehetőséget kap a vállalat, 

 

 

és szakma specifikus kompetenciák megszerzésére is. A képzés e két dimenziója: összetett, versenyképes tudást és képesség együttest eredményez.

A duális képzésben a diákot hallgatói tanulmányi szerződés köti az Egyetemhez és a gyakorlati képzőhellyel is szerződéses jogviszonyba kerül. A képzés teljes időtartama alatt a hallgató jövedelemhez jut, amely a tanulmányi költségek egy részének a fedezetét is biztosíthatja. Ez nem jelent előzetes elkötelezettséget a jövőbeni munkahely kiválasztásában, de a vállalatok a legjobb hallgatók megtartására törekedve, állás lehetőséget is felkínálhatnak a diplomát szerző kiváló hallgatóknak.

A duális képzés előnyei a hallgatók számára:

  • anyagi juttatást, „fizetést” kap a képzés teljes időtartamára, ami segít finanszírozni az önköltséget, vagy az egyéb képzési kiadásait;
  • az egyetemi tanulmányokkal egy időben szakmai gyakorlatot szerez, ami előnyt jelent az álláskeresésnél, hiszen nem fog pályakezdőnek számítani;
  • a képzés végén a vállalattól akár állásajánlatot is kaphat;
  • jobban megismeri a szakma gyakorlati oldalát.

A duális képzés előnyei a vállalatok számára:

  • a vállalatok/intézmények közvetlen részvétele a hallgatók képzésében, gyakorlati szemléletmódjának alakításában;
  • a munkaerő piaci partnerek a képzés végén olyan munkaerőt vehetnek fel, akit már nem kell betanítani.

A vállalati és intézményi partnerek száma közel 100, és folyamatosan növekszik a csatlakozó gyakorlati képzési helyet biztosító partnereink száma.

A Miskolci Egyetem akkreditált duális képzései:

Műszaki Anyagtudományi Karon: http://www.mak.uni-miskolc.hu/dualis-kepzes-/

  • anyagmérnöki szak (öntészeti szakterület)

Gazdaságtudományi Karon: http://gtk.uni-miskolc.hu/

gazdálkodás és menedzsment szak

nemzetközi gazdálkodás szak

pénzügy – számvitel szak

kereskedelem és marketing szak         

  • turizmus – vendéglátás szak

Gépészmérnöki és Informatikai Karon: http://gepesz.uni-miskolc.hu/

logisztikai mérnök szak

mérnökinformatikus szak

  • programtervező informatikus szak

 

 

A képzések száma jelentősen bővülni fog, mivel 2016 őszétől a Műszaki Földtudományi Kar és a 

Gépészmérnöki és Informatikai Kar valamennyi alapképzési területén elindulnak új duális képzések.

A Miskolci Egyetem a felsőoktatási duális képzések kialakításában, saját képzésein keresztül – a sokszínű képzési választékával - vezető szerepet szeretne betölteni a régióban. A gyakorlatorientált képzés megvalósítása és hatékony működtetése a közép- és felsőfokú képzési intézmények (egyetem és középiskolák) valamint a gazdasági szereplők (gyakorlati képzőhelyek) újszerű együttműködésére épül. A duális képzés kiemelt résztvevője a gyakorlati oktatást felvállaló vállalat – intézmény. A vállalkozások - intézmények bevonása és az akkreditált gyakorlati képzési helyek kialakítása nélkül a rendszer nem működtethető.

Ennek érdekében az oktatási tér szereplőinek együttműködésre kell lépniük a közös célok hatékony munkamegosztás keretében történő megvalósítása érdekében.

Ezen koordinált együttműködés kereteinek megteremtése érdekében, a Miskolci Egyetem gesztorként magára vállalta, egy regionális Duális Képzési Hálózat megalapítást és fenntartását. Az UNI - DUO Chartánk ennek formális kereteit is megteremtette. Az UNI – DUO Charta regionális szinten szeretné megteremteni a duális képzést felvállaló, képzési színtereket létrehozó, működtető oktatási intézmények és vállalkozások együttműködését. 

A képzéseink elvi, módszertani integrációját és kiemelkedő minőségét biztosító UNI – DUO Modellünk megkönnyíti partnereink és hálózati tagságunk együttműködését is.

A ME elkötelezett a különböző Karain elindított duális képzési programjai fenntartása és a felhalmozott tudás - tapasztalat megosztása tekintetében.

 

AZ ELÉRT LEGFONTOSABB SZAKMAI EREDMÉNYEK

A duális képzések kialakítás és elindítása:

  • Sikeres akkreditációs eljárások végrehajtása, amelynek eredményként a Miskolci Egyetem 9 alapképzési szakán megindultak a duális képzések
  • A karok szakmai sajátosságainak megfelelő egyedi duális képzési modellek kerültek kialakításra. Ezek megvalósították a különböző méretű és szakember igényű vállalkozások – intézmények együttműködésének célszerű kezelésének rendszerét. (multinacionális cégek, szakmai szövetségek, szakmai klaszterek, KKV-k)
  • A duális képzések előkészítése és megvalósítása tapasztalataira építve az Egyetem más karai is elindultak a saját képzési rendszereik akkreditációja megvalósításához.
  • Kialakult egy, a duális képzés módszertanát és szabályait ismerő belső szakértő csoport és koordinációs mechanizmus.

Pályaorientációs tevékenység:

  • Az egyetem pályaorientációs tevékenysége tudatosabbá vált.
  • A pályaorientációs tevékenység integrálódott a különböző képzési szintek között, az átjárhatóság lépcsőinek megteremtésével. (FOSZ, Bsc, MSc)
  • A pályaorientációs munka kiterjesztése a középiskolák fiatalabb (nem csak végzős) évfolyamainak hallgatóira és azok speciális célcsoportjaira. (lányok, természettudományos érdeklődésűek, információhiányos elmaradott térségek, a régió határain élők, stb.)
  • A Miskolci Egyetem képzéseinek bemutatása érdeklődést felkeltő módszerekkel. (látványórák, érdekes gyakorlati alkalmazások, karrier lehetőségek, mobilitási lehetőségek, Nyári Akadémiák)
  • Miskolc vonzerőinek bemutatása és összekötése a Miskolci Egyetemmel.
  • Középiskolai jártasság- és kompetenciamérés módszerének kialakítása, ill. mintamérések végrehajtása, elemzése középiskolai tanárokkal együttműködve.

Munkaerő piaci aktivitás fokozása:

  • A térségi munkaadók szakemberigényeinek pontosabb megismerése.
  • A munkaadókkal való szorosabb együttműködés a képzések tartalmának, az elvárt kompetenciák kialakítása terén.
  • Gyakorlatorientált kurzus elemek kifejlesztése és kipróbálása.
  • Gyakorlati képzési helyek elektronikus allokációs rendszerének kifejlesztése.

Tehetséggondozás:

  • A TDK rendszer továbbfejlesztése a gyakorlatalapú oktatás feltételeinek megfelelően.
  • Egyéni kompetencia fejlesztés

Lemorzsolódás kezelés:

  • A hallgatói lemorzsolódás szűrése, elemzése és értékelése egyetemi rendszerének kialakítása és az első mintamérések végrehajtása.
  • A teljesítményproblémákkal küzdő hallgatókkal való szisztematikus foglalkozás metodikai alapjainak megteremtése.
  • Felzárkóztató kurzusok és konzultációk megszervezése.
  • Lemorzsolódó hallgatók pályaorientációja az intézményen belül.

Duális Képzési Hálózat építése:

  • Az UNI – DUO Charta kidolgozása, amely a duális képzés színtereinek (középiskola, szakképző intézmények, vállalkozások és egyéb munkaadók) együttműködése kereteit adja meg.
  • Közös feladatok megtalálása és megoldása jó gyakorlatainak elterjesztése.
  • Hálózati együttműködés előnyeinek érvényesítése.
  • Duális képzési partnerek felkutatása és az együttműködés kialakítása.
  • Kari duális mentor hálózat felállítása és működtetése.

 

Oktatásfejlesztés:

  • Duális akkreditációs anyagok kidolgozása.
  • A duális tantervi hálók megtervezése, a gyakorlati képzési helyekkel való szoros együttműködés keretében.
  • Felzárkóztató kurzusok tananyagainak kidolgozása.
  • Új duális képzési tananyagok kidolgozása.
  • Új e-learning anyagok elkészítése.

A projektben a Konzorciumi Partnerek tevékenységének eredményeként, az alábbi fő indikátorok teljesültek:

  • Pályaorientációs tevékenységgel elért középiskolások száma: 5.800 fő
  • Regisztrált középiskolások száma: 3.293 fő
  • Új beiskolázási módszerek (látványórák, nyári táborok, kompetenciamérések): 20 alkalommal, 11 féle programmal
  • A projekt megvalósításba bevont gazdasági szereplők száma: 98 vállalkozás és intézmény
  • A projektben résztvevő egyetemi oktatók száma: 180 fő
  • Új tananyagok: 30 db
  • Új e-learning tananyagok: 10 db
  • Új gyakorlati oktató helyek száma: 54 db
  • Felzárkóztató kurzusok: 30 féle
  • Szülői értekezlet középiskolákban: 24 alkalom
  • Propagandaanyag: 18.000 db szórólap és kiadvány
  • Összes pályaválasztási rendezvény: 72 alkalom
  • Duális képzési tananyagok: 32 db
  • Tehetséggondozási módszertani anyagok: 4 db
  • Tehetséggondozási programok: 4 db
  • Lemorzsolódás kezelési akciók: felzárkóztató kurzusok 30 féle
  • Munkaerő piaci kezdeményezések: 15 db
  • Duális hálózatépítés: 115 vállalat, intézmény és iskola